Nieuw Zeeland, part 1

2 december 2012 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Hiiiiiiii,

Pfff, Wat gaat de tijd toch snel hier. De eerste weken in Nieuw Zeeland zitten er alweer op.  We hebben inmiddels 10 dagen op het Noorder eiland doorgebracht en zitten nu enkele dagen op het Zuider eiland. Alleen het noordereiland op zich al is de moeite waard om deze reis te maken. De landschappen en uitzichten zijn adembenemend. De wegen zijn goed en het weer dat we hier treffen is boven onze verwachtingen. Het zuiden zou nog mooier moeten zijn. Wij zijn benieuwd!!

Zoals we al zeiden was het nogal een gedoe met onze camper. Al maanden terug hadden we besloten een Wicked auto te huren. Dit zijn wat oudere beschilderde hippie busjes.Ddat past dus wel bij ons ;-). Eenmaal bij het bedrijf aangekomen zagen we de auto's al staan.. Hmmm, no worries. Ons even melden bij de balie (ofja balie, een oud busje met een computer er in). We moesten de autohuur plus € 3000 borg betalen. In Nederland hadden we ons hierop voorbereid door een extra bankrekening (ja met saldo) te openen en 2 creditcards aan te schaffen. Helaas lukte het ons niet, na 4 keer naar de bank te zijn geweest, om al het geld die dag bij elkaar te krijgen. Het kwam er uiteindelijk op neer dat we een dag zouden moeten wachten... Dat gaat dus niet gebeuren. Gelukkig zat Spaceships, een andere organisatie die campers verhuurd, om de hoek. Daar maar eens even kijken dan. Hier zouden we geen problemen hebben met de betaling. Zo gezegd zo gedaan en er werden twee campers voor onze neus geparkeerd. Een budget camper en een nieuwere luxere versie (die natuurlijk ook een stuk duurder is). Shit, via internet hadden we de keuze wel kunnen maken. Nu is het toch een stuk lastiger.. Toch maar voor wat meer confort gekozen. Dit met de gedachte dat we het verschil in euros voor wat luxe ergens anders wel zollen compenseren. Dit doen we door tot op de dag van vandaag gratis te overnachten . Van de 12 nachten in Nieuw Zeeland hebben we slechts 1 keer betaald voor een plek op een camping. Dat was de eerste nacht in Auckland. We zijn ondertussen erg handig geworden in het vinden van gratis (voor ons dan) parkeerplaatsen/campsites voor overnachtingen. Helaas zit er niet altijd een douche bij. Dat doen we dan maar even stiekem op campings waar we overdag voorbij rijden.

Pfff dat was al een verhaal opzich, maar alleen bedoeld om jullie even een idee te geven van hoe we hier rond reizen. Nou waar waren we gebleven, Auckland!

De volgende dag zouden we na een wat mindere start, opnieuw beginnen. Vanuit Auckland zijn we met een flinke omweg naar Bay of Islands (Pahia) gereden. Ik (Jordy) kan jullie vertellen dat vrouwen en kaartlezen net zo erg is als vrouwen en autorijden ;-) gelukkig waren de uitzichten er niet minder op!

Vanuit Pahia wouden we graag een boottour naar Hole in the Rock doen, helaas werd het vanwege de regen en  sterke wind afgeraden.  Nog een dag hierop wachten zagen we niet zitten. Laat in de ochtend zijn we vertrokken naar het Noordelijkste punt van Nieuw Zeeland: Cape Reinga.  Eenmaal in de buurt op de camping aangekomen was de avond aangebroken. Voor de eerste keer zelf eten maken op ons kookstelletje. Macaroni zou het worden. Shit, het begint steeds harder te regenen. Het zit dus niet altijd mee! De avond hebben we vezellig afgesloten dvd'tje, een drankje en een zak chips in ons hotelletje. Heerlijk, wat een luxe!!!

De volgende ochtend scheen het zonnetje volop, maar de wind was nogal stormachtig. Na het ontbijt hebben we de laatste kilometers naar het noordelijkste punt van Nieuw Zeeland afgelegd. Wat een uitzicht! super vet! We hebben er een stuk voor moeten rijden maar dat is het zeker waard. Het uitzicht vanaf de hoge bergen op de mooie stranden, de wilde zee (Tasmanzee en de Stille oceaan) en de vuurtoren is prachtig. We zouden hier graag langer zijn gebleven, maar de stormachtige wind zorgde ervoor dat we na een uur toch maar zijn gegaan. Hierna zijn we langs de westkust zuidwaarts gereden. Onderweg zijn we o.a. gestopt bij het Waipoua Forest. Hier staan grote kauri bomen. De grootste kauri boom was 51 m hoog (door een blikseminslag is deze boom iets korter geworden) en heeft zelfs een omtrek van 13,5m omtrek. Best groot dus! Daarna was het een lange rit naar onze volgende bestemming, het Coromandel schiereiland. Vervolgens in het donker een camppingplaats gezocht. Ergens in the middle of nowhere in Puketui (Coromandel Forest Park) hebben we ons bedje opgemaakt en zijn meteen in slaap gevallen.

Maandag: yes het zonnetje schijnt weer. Eerst een wandeling van een uur naar Cathedral Cove gemaakt. Wow, heldere groen/blauwe zee en witte strandjes met mooie rotsen. Een echt paradijs!!!
Laat in de middag  zijn we nog een kijkje gaan nemen bij Hot Water Beach. Hier maak je je eigen bad. Door de hittebronnen komt er warm water naar het oppervlak wanneer je een gat graaft. de temperatuur kan oplopen tot wel 60 graden. Met het koele water van de zee erbij maakt dat een lekker badje om in te chillen. Heel apart.

Dinsdag zijn we naar Roturoa gegaan. Een stad met dampende modderpoelen en kokende meren. Het stinkt er naar vieze rotte eieren. Gelukkig wen je er snel aan. We hebben hier de hele middag wat rondgeslenterd door parken en  langs Lake Roturoa. Ook hebben we hier de tour geboekt voor White Island voor de volgende dag! Optijd naar bed dus!!!

Vroeg uit de veren en op naar White Island!! Wat een geluk dat ook vandaag de zon weer volop schijnt! Na een boottocht van 1,5 uur arriveerden we bij het eiland. De gasmaskers (tegen de stank op het eiland) en helmen werden uitgedeeld voordat we aan wal gingen. Daar staan we dan letterlijk op een nog actieve vulkaan. Echt heel bizar en super mooi!! Na een wandeling van anderhalf uur op het eiland moesten we helaas afscheid nemen en weer terug op de boot.. Een belevenis om nooit te vergeten.
In de namiddag zijn we richting Taupo gereden. Daar hebben we op een drukke (deze keer voor iedereen) gratis camping gekampeerd aan de top van de Huka waterfalls. Jordy heeft hier vrienden gemaakt met een gast, knap overigens want hij was amper te verstaan, die daar woonde in zijn omgebouwde auto (inclusief tv).

Taupo is een gezellig stadje aan het grote Lake Taupo. Het meer is eigenlijk een ondergelopen krater van een vulkaan. Jordy heeft zich hier weer kort laten wieken (was nodig) en Ashley heeft eindelijk pillen gehaald voor de uitslag in haar gezicht die ze al vanaf het begin in Nieuw Zeeland heeft (leken wel waterpokken, maar gelukkig is het nu zo goed als weg). In de middag zijn we op ons gemak langs het meer afgereden naar Tongariro National Park. Onderweg op de radio hoorden we al dat de vulkaan Tongariro die vorige avond tot uitbarsting was gekomen. Hoezo raden ze mensen af om daar heen te gaan? Natuurlijk moet het avontuur opgezocht worden en zijn we gewoon een kijkje gaan nemen (Ashley: 'mam krijgt een hartaanval als ze dit hoort').

De uitbarsting viel uiteindelijk allemaal wel mee, maar vanwege gevaar voor een tweede uitbarsting was de Rongariro Crossing, een van de mooiste dagwandelingen van Nieuw Zeeland, niet mogelijk. Balen! Gelukkig waren er genoeg andere wandelingen te doen, dus hebben we 5 uur gewandeld naar de Taranaki falls en Tama Lakes. Super mooie uitzichten onderweg van Mt. Ruapehu, Mt. Ngauruhoe (beiden met sneeuw bedekt) en de actieve vulkaan Mt. Tongariro.

De laatste plaats op het Noorder eiland was Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Vanuit daar moesten we de volgende dag de ferry naar het Zuider eiland pakken. Hier ook weer lekker rondgeslenterd. Onder andere over de Hobbit markt.. de film The Hobbit, vervolg op Lord of the Rings, gaat hier binnenkort in premiere en is hier een grote hype! Met de kabeltram een enkeltje naar boven genomen om een mooi uitzicht over de stad en haven te krijgen. Na al dat gewandel hadden we flinke trek, dus uitgebreid gedineerd bij de grote gele M (volgens mij heeft Jordy de teller van de cheeseburgers al zeker op 30 staan). En als afsluiter van de avond zijn we naar de de bios gegaan...

Verder willen we nog even zeggen dat we het hartstikke leuk vinden om al jullie reacties te lezen, dus vooral blijven schrijven! Hoe is het weer in Nederland? Hier is iedereen al volop bezig met de kerst. Zowat in iedere winkel zijn de kerstartikelen al te koop terwijl het zonnetje volop schijnt.

Groetjes!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Loes:
    Hoi Jordy en Ashley,

Echt heel gaaf! Als ik jullie foto's bekijk word ik echt weer jaloers.
    En leuk om te zien dat jullie veel van onze tips hebben opgepikt. Verder ook super dat jullie zo'n goed weer hebben. Houden zo!
    Hier is het weer ook prima. Het is al bijna december en we hebben nog geen vorst gehad! Er moet dan ook nog veel gebeuren wil er een witte kerst komen!

Veel plezier daar.

Groetjes Loes

PS. Wat een natuurverschijnselen maken jullie mee. Eerst een aardbeving in Costa Rica en dan een vulkaanuitbarsting in Nieuw-Zeeland. Wat gaat de rest nog brengen?? Ergens had ik gehoopt dat jullie mooie foto's hadden van de vulkaanuitbarsting, maar in het nieuws leek het dus schijnbaar indrukwekkender dan het was!
  2. Shirley:
    29 november 2012
    Oooooh wat ben ik jaloers op julie!! Wat geweldig wat jullie allemaal meemaken zeg! Jullie douchen stiekem op campings, wij gingen in Hawaii stiekem bij dure hotels aan het zwembad liggen haha ;-) En die kokende meren, actieve vulkaan en al het andere, zo ontzettend gaaf!! Geniet er nog van lieverds! Nog 2 weken en dan lekker genieten in een TE luxe hotel! Kijk alweer uit naar jullie volgende verhaal! Liefs xxx
  3. Ravenna:
    29 november 2012
    Hey lieverds! Vindt t echt leuk om jullie verhalen te lezen! Ben ook echt jaloers, ziet er echt fantastisch uit daar! Veel plezier nog! xx
  4. Rudy & Martijn:
    29 november 2012
    Fijn om te horen dat jullie het zo fijn hebben daar! Geweldige foto's en verhalen.. Blijf vooral volop genieten van al het moois daar. Haha en Ash, nooit verwacht dat je zo back to basic zou gaan ;) Xxxx Martijn en Rudy
  5. Fons:
    30 november 2012
    Leuk verhaal! Goed om te horen dat alles goed gaat, had ook niet anders verwacht!! Geniet er nog van!!!!!!
  6. Familie Hermans:
    30 november 2012
    Hey U2, beetje pech wat weer betreft dus, maar wel stormachtige trip dus!! Enne.. jullie treffen het wel ; aardbeving in Costa Rica, vulkaanbeweging in Nieuw Zeeland. En die camper had je dus toch maar in Nederland moeten regelen.Blijf vooral genieten. Groetjes ook van Carina en Martijn, die liggen hier ondertussen bij de kachel. Het is hier momenteel onder nul op 30 november 22.50 uur. Jij schrijft al 2 december??? Wel tijdverschil maar niet zoveel toch? Tot de volgende avonturen....
  7. Ansy, rein, sylvie en thijs:
    2 december 2012
    Hallo Jordy en Ashley
    hartelijke groet vanaf de zilverschoonbeek waar nu ook oma Stienen is van haar ook een gemeende groet vanachter een droge witte wijn LEKKER JONGU !!!!!! gisteren feestje gehad bij oma vanwege haar verjaardag "de pannu gingu eraf"
    PSV WEER verloren EN Feyenoord WEER gewonnen wat kunnen de tijden toch veranderen ook mooi JONGU
    veel plezier van ons allumaaol !!!!!!!!!!
    OMA Stienen
    Sylvie Thijs Ansy Rein
  8. Amy:
    3 december 2012
    Hey Jordy en Ashley,

Ik ben net vandaag weer terug thuis gekomen in de sneeuw :s dit deed mij gelijk weer terug verlangen naar Nieuw Zeeland ;-) Grappig om te zien dat jullie een aantal dezelfde foto's hebben als mij. Balen voor jullie dat jullie de Rongariro Crossing niet konden doen, dit was zeker een mooie wandeling. Ik was er twee dagen voor de eerste uitbarsting (hoorde dat hij een paar dagen later weer uitgebarsten is) Maar jullie maken genoeg andere mooie dingen mee. Geniet er nog van!!
  9. Pierre en Anja:
    5 december 2012
    Hey kinders,

wat een ontzettend mooie foto op facebook, vanaf Mount Roy kijkend over Lake Wanaka. Prachtig!