Costa Rica en Panama, part 3

17 november 2012 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Ons eerste avontuur zit er zo goed als op. Nu we in de bus vanuit Bocas del Toro (Panama) terug naar San Jose (Costa Rica) zitten hebben we een perfect moment gevonden om ons laatste verhaaltje vanuit Midden Amerika te schrijven!

Waar waren we gebleven... Drake bay, waar we ons voorbereidden op de jungeltocht in het national park Corcovado!! Met een bootje zijn we in de vroege morgen naar het park vertrokken. Alleen deze boottocht op zich was al geweldig. Het zonnetje, de prachtige kustlijn, de walvissen en dolfijnen zorgden voor een spetterende start van de dag. Ook de jungeltocht was fantastisch. toekans, apen, hagedissen, krokodillen, miereneters en nog veel meer dieren deden hun pose voor de camera. Hoogtepunt, van de tour was toch echt het spotten van een poema! Zelfs de locals werden er bij gehaald toen onze gids de poema had ontdekt. Het schijnt zelden voor te komen dat deze katachtige zich laat zien. Erg gaaf dat wij tot de lucky ones behoorden!

Het volgende avontuur zou het raften op de Pacuare river worden. Deze rivier schijnt tot de top 5 te horen van de beste raftings in de wereld. Helaas was het al 23.00u toen we in het plaatsje Turrialba aankwamen. En we konden het eigenlijk al raden dat alle recepties van de hotels gesloten waren. Na een kwartier beraad toch maar besloten om door te rijden naar de Carische kust! Erg jammer dat we het raften hebben moeten overslaan, maar dit avontuur halen we ergens anders nog wel in.

Om 03.30u zaten we al aan de Caribische kust in het plaatsje Puerto Viejo. Natuurlijk ook hier geen hostel open. Jordy heeft toch even aan de bel getrokken. Helaas heeft hij hier geen vrienden mee gemaakt! Dan maar een paar uurtjes in de auto slapen.. 's Ochtends hebben we toch in kunnen checken. Gezien het slechte weer en onze brakke staat hebben we de hele dag niks anders gedaan dan gechilled in de hangmat. Ook dat is wel eens een keer lekker!

De volgende ochtend hebben we fietsen gehuurd en zijn we langs de kust gefietst op zoek naar mooie strandjes. Uiteindelijk zijn we op aanraden van tico's bij Chiquita Beach beland waar we lekker hebben gechilled en gezwommen. De volgende dag heeft Jordy dan ein-de-lijk zijn visspullen gehaald. Ook Martijn besloot zijn uitrusting (die uitsluitend bestaat uit een rol, draad, lood en natuurlijk een haak) aan te schaffen. De vis zou zo worden binnengehaald en dat zou een smakelijke BBQ worden die avond.. Huhumm, na vijf uur vissen nog steeds niks gevangen. 'Schat, zullen we vanavond toch maar gaan uiteten?'
De dames mochten deze avond kiezen: sushi!! Dit was een tegenvaller en na een paar uur begonnen de eerste buikkrampen al bij Ashley. Het gevolg: twee dagen ziek zijn!

Dinsdag de auto ingeleverd waarna we met de shuttlebus zijn vertrokken naar de Panamese grens. Tijdens deze tocht vielen de buikkrampen van Ashley gelukkig mee. De grensovergang van Costa Rica naar Panama bestaat uit een lange brug met houten balken die je zelf over dient te lopen. Aan de Panamese kant stond een ander busje op ons te wachten die ons naar de watertaxi zou brengen om naar Bocas del Toro te varen. Helaas kwamen toen de buikkrampen weer opzetten. Goed beroerd was Ashley blij dat er eidelijk een bed en wc in de buurt waren (de details zullen we jullie verder besparen :-p).
De volgende anderhalve dag heeft Jordy zich dan ook alleen moeten vermaken met Martijn en Carina.

Na 2 dagen ziek zijn was Ashley (voornamelijk door de goede zorgen va haar lieftallige vriendje) gelukkig weer opgeknapt. Op naar Starfish Beach. Een heel leuk afgelegen wit strandje met veel zeesterren. 's Avonds op stap in de Hundido Bar, 'the place to be' in Bocas Town. Het aantal decibel was in ieder geval genoeg in deze bar. Volgens mij hadden ze zelf niet in de gaten dat de helft van de geluidsboxen inmiddels al was opgeblazen? In ieder geval een gezellige avond gehad en nog wat dansmoves geleerd van de locals. Om 3.00u was het tijd om te gaan slapen. Eerst een vette hap scoren en dan de taxi naar het hotel. Taxi? Nergens te bekennen! Even een praatje met de politie maken dan maar. Na een paar minuten staat er ineens een politiewagen met een open achterbak voor onze neus. Zo'n lift slaan wij natuurlijk niet over. Dat was een mooie afsluiter van de avond. De volgende bestemming was Isla Bastimentos. Op dit eiland ligt Red Frog Beach. Een mooi groot strand met hoge golven. Hier hebben we een mooie strandwandeling gedaan en twee keer een reddingsactie gezien, omdat de mensen vanwege de sterke stroming niet meer aan land konden komen.

Op zaterdag zijn we terug gegaan naar Bocas Town. Vanuit daar hebben we een duik- en snorkeltour gedaan. Jordy en Carina hebben hier twee mooie duiken gedaan. Een duik rondom een gezonken schip en de andere bij het koraal van de Caribische zee. Het snorkelen was op dezelfde plaats als waar de duikers in het water gingen. Dit viel een beetje tegen gezien het vrij diep was en er weinig mooi gekleurde visjes te bekennen waren. Maar niet getreurd, we komen vast nog genoeg mooie snorkspots tegen! De avond en daarmee ook het eerste deel van onze reis hebben we met zijn 4en gezellig afgesloten bij een restaurantje en bar Hundido.

Maandag zijn we vanuit Costa Roca naar Los Angeles gevlogen. Daar hadden we 1 dagte besteden. We hebben gekozen om naar Hollywood en naar Venice Beach te gaan. Hollywood viel een beetje tegen. We hadden het een stuk groter verwacht. Venice Beach was daarentegen erg leuk. We hebben onze ogen uitgekeken naar wat voor types daar allemaal rondlopen!

Inmiddels zitten we (nu we dit eerder geschreven verhaaltje eindelijk kunnen plaatsen)  in Nieuw Zeeland. In Costa Rica heb je op iedere hoek van de straat wifi, daar kunnen ze hier in Nieuw Zeeland nog wat van leren. We hebben ons ' hotel'  eergisteren opgehaald, wat nog een hoop gedoe met zich meebracht. Daarover horen jullie de volgende keer meer....

Adios amigos!!

1. Pierre en Anja:
    16 november 2012
    Alvast veel mooie tochten in Nieuw Zeeland gewenst.
  2. Manon:
    16 november 2012
    Klinkt alsof jullie het helemaal super hebben. Met elkaar en met alle mooie indrukken. Erg leuk om elke keer jullie verhaaltje te lezen en vooral de komische herkening als het over Ash gaat ;-)

Geniet van nieuw.zeeland!!
  3. Martijn en Rudy:
    17 november 2012
    Hey schatjes!

Echt gaaf om al jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Maar wat gaat de tijd toch snel man.. nu alweer in nieuw zeeland!
    Geniet van jullie tijd daar, we zijn nu al benieuwd naar jullie next bedtime story. En succes met jullie hotelletje daar!

See you! Xxx Martijn en Rudy
  4. Peter en Annemarie:
    18 november 2012
    Zijn heel benieuwd naar de foto's van jullie nieuwe hotelletje!
    En ook hopen we voor jullie dat het weer iets beter is dan toen jullie daar aankwamen! Geniet ervan want het zo weer voorbij.
    Heel veel groetjes en tot de volgende berichtjes!
  5. Peter en Annemarie:
    18 november 2012
    Sorry, foutje in adressering
  6. Oma Verschuuren:
    22 november 2012
    Jordy, onze Clim is ook een keer wezen raften in Afrika.
    Hij deed in zijn broek van de schrik.
    Proficiat met de verjaardag van jullie mam. 55jaar.
    Nog vele spannende en mooie avonturen
    Groetjes Oma V.
  7. Thea en Leo van Nunen:
    22 november 2012
    Hoi travellers, het gaat jullie nog steeds goed af, dat valt wel te lezen. Dat wordt straks ook nog maanden bijpraten, om alles verteld te krijgen.
    En ja Jordy, zoals het hoort, hoor jij keurig voor jouw vriendinnetje te zorgen als ze ziek is, dat mag geen probleem vormen enne Ashley, jij kent vast wel een aantal kneepjes om hem in het gareel te houden.

Geniet volop jongelui, time flyes :)
  8. Fam. Jansen:
    24 november 2012
    he Ashley en Jordy,

super gaaf jullie spannende en geweldig mooie avonturen,
    geniet ervan!

groetjes Paul, Kinny, Janne en Renske
  9. Laura:
    28 november 2012
    Wat een droomreis! Gaaf dat jullie ook 'even langs zijn gegaan' in L.A. ;) Maar inderdaad, wat gaat die tijd snel!
    Geniet er maar lekker van in Nieuw Zeeland. En maak maar flink wat foto's XX
  10. Familie Hermans:
    30 november 2012
    Mooie avonturen, jammer dat je niet met z'n vieren kon duiken.Tot zover waren jullie met z'n vieren, Martijn en Carina inmiddels thuis, maar we blijven jullie volgen hoor. Nog een fijne voortzetting met z'n tweetjes in Nieuw Zeeland.